Управљање и организација

Агенцијом управља Савет Агенције, кога бира Народна скупштина, по основу јавног конкурса, из реда истакнутих стручњака из области енергетике. Савет Агенције чине председник и четири члана, који се бирају на период од пет до седам година. Председник Савета се бира на период од седам година, а по два члана Савета се бирају на период од шест, односно пет година. Савет Агенције за свој рад одговара Народној скупштини.

Имајући у виду послове који су у надлежности Агенције, као и статус реформи енергетског сектора у Србији, Агенција је организована у четири сектора.

Потребaн степен међусобне координације у обављању комплексних мултидисциплинарних послова успостављен је у оквиру хоризонталних тимова који укључују стручњаке из различитих сектора.


У Сектору за енергетско-техничке послове обављају се следећи послови:

1. припрема и анализа енергетско-техничких података и подлога потребних за утврђивање и унапређење методологија за обрачун трошкова прикључка на систем за пренос, транспорт и дистрибуцију енергије и одређивање тарифних елемената за израчунавање цена приступа и коришћења система за пренос, транспорт и дистрибуцију енергије, одређивање тарифних елемената за обрачун електричне енергије, природног гаса и топлотне енергије произведене у термоелектранама-топланама за тарифне купце, као и за доношење и унапређење тарифних система за: обрачун електричне енергије и природног гаса за тарифне купце, приступ и коришћење система за пренос, транспорт и дистрибуцију енергије и објеката за складиштење природног гаса;

2. анализа енергетско-техничких података и планираних инвестиција енергетских субјеката, ради утврђивања максимално одобреног прихода у поступку давања мишљења на цене енергије и услуга, праћење техничких губитака у преносним, транспортним и дистрибутивним системима и иницирање доношења и праћење реализације програма за њихово смањење;

3. унапређење тарифних система ради стимулисања комбиноване производње електричне и топлотне енергије и коришћења обновљивих извора енергије, као и повећања енергетске ефикасности и обезбеђивање ефикасније заштите животне средине, праћење примене мера одрживог развоја енергетике;

4. анализа предлога правила о раду преносног, транспортног и дистрибутивног система и складишног система за природни гас, као и правила о раду тржишта електричне енергије, која предлажу енергетски субјекти, ради давања сагласности Агенције, праћење примене правила и припрема предлога за њихову измену;

5. утврђивање испуњености техничких и других услова за издавање и одузимање лиценце;

6. припрема енергетско-техничких подлога за отварање тржишта енергије и надзор над тржиштем енергије, а нарочито у погледу унапређења конкурентности, примене принципа недискриминације, обезбеђивања слободног приступа преносним капацитетима и унапређења транспарентности;

7. усмеравање активности на побољшању квалитета испоруке електричне енергије и природног гаса и припрема подлога за унапређење система мерења и начина извештавања Агенције;

8. развој база техничких и енергетских података потребних за праћење обављања регулисаних енергетских делатности и пружање стручне помоћи енергетским субјектима у оквиру права и дужности Агенције утврђених законом;

9. учешће у стручном раду регионалних и других међународних и домаћих организација;

10. учешће у изради прописа и других аката за чије доношење је законом овлашћена Агенција и

11. други послови из делокруга рада Агенције по одлуци Савета Агенције.

на врх


У Сектору за економско-финансијске послове обављају се следећи послови:

1. израда економско-финансијских подлога за израду тарифних система за обрачун електричне енергије и природног гаса и тарифних система за приступ и коришћење система за пренос, транспорт и дистрибуцију енергије, као и складиштења природног гаса,

2. израда економско-финансијских показатеља за процену трошкова енергетских субјеката и других економских параметара за израду методологије за одређивање тарифних елемената за обрачун цена електричне енергије, природног гаса, топлотне енергије и транспорт нафте и деривата нафте и за израду критеријума, односно методологије за обрачун трошкова прикључка на систем за пренос, транспорт и дистрибуцију енергије, обрада елемената за оцену економских услова који чине садржину правила о раду преносног и дистрибутивног система и складишног система за природни гас,

3. прибављање, обрада и анализа економских показатеља о пословању енергетских субјеката у вези са обављањем њихове делатности и потребним улагањима у изградњу, одржавање и ревитализацију енергетских објеката,

4. аналитичка процена економских показатеља на основу којих енергетски субјекти образују цене енергије и услуга за тарифне купце, у поступку давање мишљења Агенције на акт о образовању цена,

5. унапређивање процеса регулације и увођење нових метода из домена економско-финансијских послова,

6. израда економско-финансијске аналитичке и статистичке основе за праћење пословања регулисаних предузећа,

7. хармонизација економско-финансијских података са земљама у региону,

8. сарадња и извештавање регионалних регулаторних тела из домена пословања сектора,

9. утврђивање и давање оцене о испуњености економско-финансијских услова енергетских субјеката у поступку издавања и одузимања лиценци,

10. утврђивање економско-финансијских параметара на основу којих Агенција утврђује висину накнаде за издавање лиценце,

11. учешће у изради прописа и других аката за чије доношење је, законом, овлашћена Агенција, као и

12. други послови из делокруга рада Агенције по одлуци Савета.

на врх


У Сектору за правне послове обављају се следећи послови:

1. нормативно-правни послови на:изради тарифних система за обрачун електричне енергије и природног гаса за тарифне купце и за приступ и коришћење система за пренос, транспорт и дистрибуцију енергије и складиштење природног гаса, изради методологија, критеријума и других правних аката за чије доношење је овлашћена Агенција, изради одлука и других правних аката за давање сагласности на правила о раду оператора система, давање мишљења на акта којима се утврђују цене енергије и о примени аката које доноси Агенција, учествовање у изради аката облигационо-правног карактера закључених у оквиру редовног пословања Агенције (уговори, споразуми,пораванања и сл.), као и праћењу њиховог извршавања , послове везане за праћење прописа који имају непосредно значај или су од посредног утицаја за рад Агенције и давање стручних мишљења ради обавештавања Савета и запослених у Агенцији;

2. управни и други правни послови који се односе на: издавање и одузимању лиценци, одлучивање по жалбама изјављеним на акта енергетских субјеката о одбијању прикључка на систем, одлучивање по жалбама изјављеним на акте оператора система о одбијању приступа на систем за пренос, транспосрт и дистрибуцију енергије, односно складиштење природног гаса, припрему правних аката о утврђивању услова за стицање статуса квалификованог купца, послове везане за радно-правне односе и људске ресурсе и друге правне послове везане за рад Агенције и Савета Агенције;

3. системско-правни послови на: припреми аналитичке основе за утврђивање правног оквира за регулисање питања и односа из делокруга рада Агенције, анализи прописа Европске уније из области енергетике, споразума и других аката облигационо-правног карактера закључених на регионалном нивоу или између енергетских субјеката, изради дела програма рада Агенције, извештаја о раду, финансијског плана и других аката са становишта системско правних решења и њихове правне обраде и други правни послови који се обављају у процесу рада и пословања Агенције;

4. заступање Агенције у споровима пред судовима и другим државним ораганима,

5. пружање стручне помоћи енергетским субјектима у оквиру права и дужности Агенције утврђених законом, као и

6. други послови из делокруга рада Агенције по одлуци Савета.

на врх


У Сектору за организационе и опште послове обављају се следећи послови:

1. израда правилника, одлука, упутстава, смерница и других правних аката којима се уређује рад и пословање Агенције, остварују права и обавезе запослених из радног односа, спроводе прописи из области рада и заштите здравља на раду, припрема и спроводи поступак јавних набавки, управљање кадровима,

2. односи са јавношћу,

3. припрема материјала који се разматрају на седницама Савета Агенције и извршавање оперативних и других административних послова за потребе рада Савета Агенције,

4. развој, имплементација и одржавање информационог система, одржавање и унапређивање софтвера, техничка подршка корисницима система и израда и одржавање веб-странице Агенције,

5. јавне набавке,

6. успостављање и вођење евиденција пријема поднесака, њихово класификовање и распоређивање организационим јединицама, архивирање предмета по завршетку обраде, експедиција донетих аката подносиоцима захтева, односно субјектима на које се односе,

7. рачуноводствено-финансијски послови за потребе Агенције,

8. спровођење поступка објављивања аката који подлежу, према Статуту или по одлуци Савета Агенције јавном објављивању,

9. организовање курирске службе,

10. организовање, евидентирање и чување прописа, судксе праксе, стручних публикација и других стручних материјала и обављање других административних послова,

11. други послови из делокруга рада Агенције по одлуци Савета.

на врх

Вести
AЕРС: Сагласност на измену Правила о раду тржишта електричне енергије

БЕОГРАД, 26. децембар 2024.

Савет Агенције за енергетику Републике Србије је на седници одржаној 26. децембра 2024. године донео одлуку о давању сагласности на измену Правила о раду тржишта електричне енергије, коју је припремио oператор преносног система Републике Србије ЕМС АД.


САГЛАСНОСТ НА ПЛАН ИНВЕСТИЦИЈА У ПРЕНОСНИ СИСТЕМ ЗА ПЕРИОД 2024-2026.

БЕОГРАД, 6. децембар 2024.

Савет Агенције за енергетику Републике Србије је на седници одржаној 05. децембра 2024. године донео одлуку о давању сагласности на План инвестиција у преносни систем за период 2024-2026. година који је Агенцији доставио оператор преносног система „Електромрежа Србије“ а.д.

У плану инвестиција за период од три године, описане су инвестиционе потребе са националног, регионалног и европског аспекта, чија реализација има значајан утицај на повећање преносних капацитета који ће омогућити даљи развој тржишта електричне енергије, повећање поузданости преносног система и сигурности снабдевања потрошача и повећану могућност прикључивања нових извора електричне енергије.


САГЛАСНОСТ НА ПРАВИЛА КОЈИМА СЕ УРЕЂУЈЕ ПОСТУПАК И НАЧИН РАСПОДЕЛЕ ПРЕНОСНИХ КАПАЦИТЕТА НА ГРАНИЦИ ИЗМЕЂУ ЗОНА ТРГОВАЊА

БЕОГРАД, 29. новембар 2024.

Савет Агенције за енергетику Републике Србије је на својим седници одржаној 28. новембра дао сагласност на правила којима се уређује поступак и начин расподеле преносних капацитета на граници између зона трговања оператора преносног система Републике Србије ЕМС АД и оператора преносних система Северне Македоније (МЕПСО), Румуније (Транселектрика), Босне и Херцеговине(НОСБиХ), Бугарске(ЕСО), Хрватске(ХОПС) и Црне Горе (ЦГЕС) за 2025. годину. 


САГЛАСНОСТ НА ПЛАН РАЗВОЈА ДИСТРИБУТИВНОГ СИСТЕМА ПРИРОДНОГ ГАСА ОПЕРАТОРА ДИСТРИБУТИВНОГ СИСТЕМА „ЈУГОРОСГАЗ“ A.Д. БЕОГРАД

БЕОГРАД, 17. октобар 2024.

Савет Агенције за енергетику Републике Србије је на седници одржаној 17. октобра 2024. године донео одлуку о давању сагласности на План развоја дистрибутивног система за период 2024-2028 са планом инвестиција за период 2024-2026 који је Агенцији доставио оператор дистрибутивног система природног гаса „ЈУГОРОСГАЗ“ а.д. Београд.

Планом је предвиђен развој дистрибутивног система природног гаса у складу са потребама прикључења нових купаца на систем..


ТРОШКОВИ ЕНЕРГИЈЕ ЗА ГРЕЈАЊЕ СТАМБЕНОГ ПРОСТОРА ГРЕЈНА СЕЗОНА 2024/2025.

БЕОГРАД, 15. октобар 2024.

За грејање просечно изолованог стамбеног простора од 60 м2 на 20оC у току 16 сати дневно у целом стану, 180 дана у грејној сезони, потребна је енергија од око 9.000 kWh (150 kWh/m2 је просечна процењена потрошња за грејање у Србији). При анализи трошкова енергије за грејање узима се у обзир ефикасност уређаја који се користе.