Обновљиви извори енергије - надлежности

Законом о енергетици („Службени гласник РС”, бр. 145/14 и 95/18-др. закон, 40/21, 35/23-др. закон, 62/23 и 94/24) , прописано је да су питања у области обновљивих извора енергије у надлежности Владе, односно министарства надлежног за послове енергетике, па је надлежност Агенције у овој области ограничена искључиво на:

  1. издавање и одузимање лиценце за обављање делатности производње електричне енергије и комбиновану производњу електричне и топлотне енергије из обновљивих извора енергије.
    Лиценца се издаје на захтев енергетског субјекта под условима прописаним Законом за објекат за производњу електричне енергије ако је укупна одобрена снага прикључка:
    • преко 1MW – (објекти за производњу електричне енергије);
    • преко 1 MW укупне електричне и преко 1 MWt укупне топлотне снаге – (објекти за комбиновану производњу електричне и топлотне енергије у термоелектранама-топланама).
  2. давање сагласности на акт оператора преносног система којим се одређује висина накнаде за издавање, преношење и искоришћење гаранције порекла
  3. надзор над операторима система и снабдевачима у поступању у складу са прописаним обавезама поступања са гаранцијама порекла

Сва остала овлашћења у области обновљивих извора енергије, осим напред наведених, су у надлежности Владе, односно министарства надлежног за послове енергетике (чл. 65-66, члан 67, чл. 70 до 87. Закона о енергетици), и она укључују нарочито:

  • доношење Националног акционог плана којим се утврђују циљеви за коришћење обновљивих извора енергије;
  • ближе уређивање услова стицања статуса повлашћеног произвођача електричне и топлотне енергије, статуса привременог повлашћеног произвођача и произвођача електричне енергије из обновљивих извора;
  • доношење решења о стицању статуса повлашћеног и привременог повлашћеног произвођача, као и ближе уређивање садржине захтева и доказа за стицање статуса повлашћеног произвођача;
  • вођење регистра произвођача којима је утврђен статус повлашћеног, привремено повлашћеног произвођача и произвођача из обновљивих извора;
  • утврђивање подстицајних мера за коришћење обновљивих извора за производњу електричне енергије (тзв. feed in-тарифа);
  • прописивања садржине и поступка издавања, преношења и престанка гаранције порекла, начин вођења регистра гаранција порекла, осим висине накнада ;
  • ближе уређивање садржине и трајања предуговора и уговора о откупу електричне енергије од повлашћених произвођача;
  • прописивање начина обрачуна и плаћања накнада за подстицај, као и начин расподеле средстава по том основу;
  • доношење акта којим се ближе уређују услови за издавање и одузимање лиценци,
  • доношење акта којим се ближе уређују услови издавања енергетских дозвола за изградњу објекта, као и издавање енергетских дозвола у Законом прописаном поступку по захтевима инвеститора поднетим надлежном министарству за изградњу објеката:
    • за производњу електричне енергије снаге 1 MW и више,
    • за комбиновану производњу електричне и топлотне енергије у термоелектранама - топланама електричне снаге 1 MW и више и укупне топлотне снаге 1 MWt и више.


Вести
AЕРС: Сагласност на измену Правила о раду тржишта електричне енергије

БЕОГРАД, 26. децембар 2024.

Савет Агенције за енергетику Републике Србије је на седници одржаној 26. децембра 2024. године донео одлуку о давању сагласности на измену Правила о раду тржишта електричне енергије, коју је припремио oператор преносног система Републике Србије ЕМС АД.


САГЛАСНОСТ НА ПЛАН ИНВЕСТИЦИЈА У ПРЕНОСНИ СИСТЕМ ЗА ПЕРИОД 2024-2026.

БЕОГРАД, 6. децембар 2024.

Савет Агенције за енергетику Републике Србије је на седници одржаној 05. децембра 2024. године донео одлуку о давању сагласности на План инвестиција у преносни систем за период 2024-2026. година који је Агенцији доставио оператор преносног система „Електромрежа Србије“ а.д.

У плану инвестиција за период од три године, описане су инвестиционе потребе са националног, регионалног и европског аспекта, чија реализација има значајан утицај на повећање преносних капацитета који ће омогућити даљи развој тржишта електричне енергије, повећање поузданости преносног система и сигурности снабдевања потрошача и повећану могућност прикључивања нових извора електричне енергије.


САГЛАСНОСТ НА ПРАВИЛА КОЈИМА СЕ УРЕЂУЈЕ ПОСТУПАК И НАЧИН РАСПОДЕЛЕ ПРЕНОСНИХ КАПАЦИТЕТА НА ГРАНИЦИ ИЗМЕЂУ ЗОНА ТРГОВАЊА

БЕОГРАД, 29. новембар 2024.

Савет Агенције за енергетику Републике Србије је на својим седници одржаној 28. новембра дао сагласност на правила којима се уређује поступак и начин расподеле преносних капацитета на граници између зона трговања оператора преносног система Републике Србије ЕМС АД и оператора преносних система Северне Македоније (МЕПСО), Румуније (Транселектрика), Босне и Херцеговине(НОСБиХ), Бугарске(ЕСО), Хрватске(ХОПС) и Црне Горе (ЦГЕС) за 2025. годину. 


САГЛАСНОСТ НА ПЛАН РАЗВОЈА ДИСТРИБУТИВНОГ СИСТЕМА ПРИРОДНОГ ГАСА ОПЕРАТОРА ДИСТРИБУТИВНОГ СИСТЕМА „ЈУГОРОСГАЗ“ A.Д. БЕОГРАД

БЕОГРАД, 17. октобар 2024.

Савет Агенције за енергетику Републике Србије је на седници одржаној 17. октобра 2024. године донео одлуку о давању сагласности на План развоја дистрибутивног система за период 2024-2028 са планом инвестиција за период 2024-2026 који је Агенцији доставио оператор дистрибутивног система природног гаса „ЈУГОРОСГАЗ“ а.д. Београд.

Планом је предвиђен развој дистрибутивног система природног гаса у складу са потребама прикључења нових купаца на систем..


ТРОШКОВИ ЕНЕРГИЈЕ ЗА ГРЕЈАЊЕ СТАМБЕНОГ ПРОСТОРА ГРЕЈНА СЕЗОНА 2024/2025.

БЕОГРАД, 15. октобар 2024.

За грејање просечно изолованог стамбеног простора од 60 м2 на 20оC у току 16 сати дневно у целом стану, 180 дана у грејној сезони, потребна је енергија од око 9.000 kWh (150 kWh/m2 је просечна процењена потрошња за грејање у Србији). При анализи трошкова енергије за грејање узима се у обзир ефикасност уређаја који се користе.