Регулација цена - питања и одговори
Прекомерна снага се обрачунава свим корисницима преносног система, корисницима дистрибутивног система на средњем напону и ниском напону којима се мери испоручена снага и купцима на ниском напону којима се мери испоручена снага и представља позитивну разлику између измерене максималне снаге и одобрене максималне снаге коју је купац захтевао приликом прикључења његовог објекта на систем. Ова разлика се плаћа по четвороструко већој цени од цене за одобрену снагу за кориснике преносног и дистрибутивног система односно двоструко већој цени од цене за обрачуску снагу за купце електричне енергије. Измерена снага се може смањити ако купац управља својом потрошњом - води рачуна о динамици укључивања апарата. Уколико купац не може да смањи снагу, може да захтева повећање одобрене снаге.
Прекомерна реактивна енергија се обрачунава свим корисницима преносног система, корисницима дистрибутивног система на средњем и ниском напону којима се мери реактивна енергија и купцима на ниском напону којима се мери реактивна енергија и представља разлику између измерене реактивне енергије и реактивне енергије која одговара фактору снаге cos(fi)=0,95. Ова енергија се плаћа по двоструко већој цени од цене за реактивну енергију. Потрошња реактивне енергије може да се смањи уградњом одговарајућих компензационих уређаја.
Трошак гарантованог снабдевача је тарифа која се плаћа у истом износу сваког месеца за свако место испоруке, односно бројило. Ово није додатни трошак који се намеће купцу, већ је на тарифни елемент „место испоруке“ распоређен део укупних оправданих трошкова које има гарантовани снабдевач, без обзира на количину електричне енерије коју су потрошили купци. Због тога се ова тарифа обрачунава и у месецима када купац нема потрошње.
Број киловатчасова у зонама потрошње (зелена, плава и црвена) је одређен за потрошњу од 30 дана – што значи да је стандардни број дана у месецу 30. Уколико је између два обрачуна прошло мање или више од 30 дана, купац неће бити оштећен, јер ће му се број киловатчасова у свакој зони прерачунати сразмерно броју дана обрачунског периода, на следећи начин: број дана обрачунског периода / 30 Х граница зоне. На овај начин, границе зона се сразмерно дневно померају за 11,67 kWh (зелена) односно 53,33 kWh (плава). У оквиру зона задржава се остварени однос потрошње у вишој и нижој тарифи у укупној потрошњи.
То је тарифа за купце за обрачун електричне енергије по тарифном елементу активна снага. За купце из категорије Широка потрошња (у којој је и група Домаћинства) ова тарифа се примењује на одобрену снагу, као највећу једновремену снагу укључених уређаја у стану/кући. За остале купце, ова тарифа се примењује на измерене вредности максималне активне снаге прикључених објеката, до нивоа одобреног приликом прикључења. Коришћена снага преко тог нивоа, тим купцима се обрачунава по тарифи прекомерна снага.
Обрачунска снага се плаћа сваког месеца, а обрачунава се тако што се одобрена снага (износ киловата) помножи са тарифом за обрачунску снагу. Прикључењем на систем, купац је уз захтев резервисао (узео у закуп) одређену снагу која му се одобрава и на тај начин се гарантује да ће у сваком моменту та снага бити купцу расположива без обзира на величину потрошње. Због тога се обрачунска снага плаћа и у месецима у којима нема потрошње.
Применом једноставног тарифног система који је базиран на тзв. простој киловатсатној тарифи, која се често заговара (плаћало би се само дин/kWh), укупни трошкови би се алоцирали само на овај тарифни елемент и тарифа за енергију би у просеку адекватно порасла, да би се енергетском предузећу обезбедио исти потребан и оправдан приход. Међутим, то би довело до неправичне прерасподеле трошкова између купаца, тако што би се нпр. купцима са равномерном потрошњом, неоправдано повећао рачун, док би они са неравномерном потрошњом, енергију плаћали мање од реалних трошкова које својом неравномерном потрошњом изазивају (због њих се морају изградити и одржавати додатни капацитети у електранама и мрежама). Најочигледнији је пример викенд кућа, код којих се већи део године не би плаћало ништа, иако је мрежа и за те куће изграђена, постоје фиксни трошкови те мреже (одржавање и амортизација), а постоје и трошкови гарантованог снабдевача без обзира да ли потрошње има или нема. Постојање тарифних елемената за снагу и накнада за место испоруке, управо омогућава да се трошкови који постоје у систему, што правичније расподеле на купце.
Постојање три зоне потрошње, зелене, плаве и црвене, има за циљ да подстакне рационалнију потрошњу електричне енергије, јер се на овај начин, неравномерна потрошња скупље електричне енергије нпр. за грејање, оправдано наплаћује од оних купаца који је и користе за те сврхе. Цена енергије из зеленог блока је најнижа, јер су трошкови електричне енергије најнижи када би сва домаћинства користила електричну енергију само за најосновније потребе. Оваква потрошња је сезонски равномерна и за њу се може обезбедити убедљиво најјефтинија производња, а преносни и дистрибутивни систем би били димензионисани према летњој потрошњи и били би оптимално искоришћени током целе године. Са друге стране, за електричну енергију из црвеног блока потребно је ангажовати најскупље капацитете или увозити електричну енергију у кратком зимском периоду када је она најскупља, а преносни и дистрибутивни системи се димензионишу према зимској потрошњи, због чега су и трошкови система већи.
У великом броју земаља, ради стимулисања рационалне потрошње, примењује се блок тарифа (САД, Јапан, Јужноафричка Република, Аустралија и многе европске земље). Она представља савремени вид тарифирања који има за циљ подизање енергетске ефикасности, односно смањење потрошње електричне енергије. Блокови који се користе за обрачун утрошене електричне енергије могу да се уведу како за енергију тако и за снагу, у зависности од тога каква је структура и расположивост производних капацитета односно енергената које користе.
Снага се одређује према одобреној снази утврђеној одобрењем за прикључење. Ова снага је у сваком тренутку расположива купцу, па се у истом износу плаћа сваког месеца. И уколико нема потрошње (одсуство од више месеци, викендице...), купац плаћа одговарајућу снагу. Једино ако купац, сагласно закону, привремено одјави бројило (захтева обуставу испоруке), неће плаћати снагу. Ова обустава се може извршити на период од најкраће једну а најдуже две године.
Одобрена снага ће бити исказана у рачуну, према евиденцијама које има електродистрибуција. Према Уредби о условима испоруке и снабдевања електричном енергијом, за објекте са торфазним прикључком који немају одобрену снагу, сматра се да им је одобрена снага 17,25 kW (што одговара осигурачима од 25 А).
Одобрена снага се може променити на основу решења које доноси електродистрибуција. Kупац може од електродистрибуције да захтева и да се замене главни топљиви осигурачи аутоматским осигурачима или да се замене постојећи аутоматски осигурачи аутоматским осигурачима веће или мање називне снаге – струје од постојећих, али све у оквиру снаге одобрене решењем. Електродистрибуција ће постојеће осигураче заменити аутоматским осигурачима који одговарају снази коју је купцу захтевао и тада ће се снага обрачунавати према уграђеном осигурачу. Трошкове промене сноси купац.
Захтев може да поднесе само онај на чије име гласи одобрење за прикључење, односно власник или корисник објекта прикљученог на систем, односно лице које је закључило уговор о продаји електричне енергије. За групу купаца – домаћинства, то је, дакле, особа чије се име и презиме налазе на рачуну за испоручену електричну енергију.
Снага се одређује као сума појединачних снага електричних уређаја у домаћинству који ће бити истовремено укључени. Приликом доношења одлуке о избору потребне снаге, купац мора да утврди снагу свих важнијих електричних уређаја у домаћинству, као и потребу за њиховим једновременим укључивањем.
Електрични уређаји |
Снага (у kW) |
фрижидер и замрзивач |
0,3 до 1 |
шпорет (једна грејна плоча) |
0,6 до 2 |
мали бојлер (кухиња) |
до 2 |
велики бојлер (купатило) |
до 2,5 |
проточни бојлер |
6 до 18 |
машина за судове |
2 |
машина за веш |
2 |
клима уређај |
0,8 до 2,7 |
термоакумулационе пећи |
2,2 до 6 |
електрични котлови за грејање |
12 до 36 |
Остало (ТВ, радио, компјутер, сијалице) |
у суми 1-2 |
Улога аутоматских осигурача је да ограниче снагу до нивоа који је одобрен купцу и да штите мрежу од кварова на електричним уређајима или кућним инсталацијама.
Електродистрибутивно предузеће проверава да ли осигурачи који су постављени код купца одговарају одобреној снази.
Висину трошкова прикључења на систем за преносн, односнодистрибуцију електричне енергије утврђује енергетски субјекат за пренос, односно дистрибуцију електричне енергије у складу са методологијом за одређивање трошкова прикључења коју доноси Агенција за енергетику Републике Србије.
Трошак прикључења на систем за пренос односно дистрибуцију електричне енергије садржи трошкове опреме, уређаја и материјала, трошкове извођења радова, трошкове израде пројеката, прибављања потребне документације и део трошкова развоја мреже насталих због прикључења објекта, а у зависности од одобрене снаге.
На Решење о одобрењу за прикључење на систем за пренос односно дистрибуцију електричне енергије може се поднети жалба Агенцији за енергетику Републике Србије у року од 15 дана од дана добијања Решења. Одлука Агенције по жалби је коначна и против ње се може покренути управни спор.
Према сложености и у зависности од техничких услова прикључења објекта на преносну, односно дистрибутивну мрежу, врсте и удаљености објекта од система, прикључци се разврставају на типске и индивидуалне. За типски прикључак се сагласно техничким условима типизира решење и упросечује трошак његове изградње, док се за индивидуални прикључак доноси јединствено техничко решење и израчунава стварни трошак изградње. Типски прикључак се, у зависности од броја мерних уређаја, разврстава на појединачни и групни типски прикључак. Појединачни и групни типски прикључак се дефинишу према месту где се поставља мерно разводни орман, захтеваној снази прикључења, броју фаза и врсти мреже (надземна или подземна) на коју се купац прикључује. Групни типски прикључак се дефинише и према броју мерних уређаја и намени потрошње (са и без грејања).
Обавеза раздвајања књиговодствених рачуна за енергетске субјекте који обављају једну или више енергетских делатности чије су цене регулисане или који поред тих енергетске делатности обављају и друге енергетске, односно другу делатност која се у смислу Закона о енергетици („Службени гласник РС“, број 145/2014) не сматра енергетском делатношћу, утврђена је чланом 18. Закона о енергетици (члан 18. ставови 1 и 2: „ Енергетски субјект који обавља једну или више енергетских делатности чије су цене регулисане или који поред тих енергетских делатности обавља и друге енергетске, односно друге делатности које се у смислу овог закона не сматрају енергетским делатностима, дужан је да у циљу избегавања дискриминације, међусобног субвенционисања и поремећаја конкуренције у својим рачуноводственим интерним обрачунима води засебне рачуне за сваку од регулисаних енергетских делатности, укључујући снабдевање електричном енергијом по регулисаним ценама и збирно за друге делатности које се у смислу овог закона не сматрају енергетским делатностима и да сачини годишњи биланс стања и биланс успеха за сваку делатност појединачно, у складу са овим законом, као и законом којим се уређује положај привредних друштава и законом којим се уређује рачуноводство и ревизија. Енергетски субјект из става 1. овог члана који има обавезу ревизије годишњих финансијских извештаја у складу са законом, дужан је да обезбеди ревизију годишњих финансијских извештаја која треба да потврди поштовање начела избегавања дискриминације и међусобног субвенционисања“. Чланом 389. Закона о енергетици прописано је да ће се новчаном казном од 1.500.000 од 3.000.000 динара казнити за привредни преступ енергетски субјект, односно друго правно лице ако не води засебне рачуне за сваку енергетску делатност у складу са овим законом, не изради годишњи биланс стања и биланс успеха и не обезбеди ревизију истог, сходно члану 18 овог закона. Истим чланом је прописано да ће се новчаном казном од 100.000 до 200.000 динара казнити за привредни преступ и одговорно лице у енергетском субјекту, односно другом правном лицу.