Tržište energije - pitanja i odgovori

  • Da li se plaća carina za uvoz i izvoz električne energije u/iz Republike Srbije?
    AERS nije nadležna za pitanje carinskih dažbina. Treba se obratiti nadležnim carinskim organima. Na osnovu Ugovora o osnivanju Energetske zajednice, ratifikovanog 2006. godine, Republika Srbija je preuzela obavezu da ukine carinske dažbine i kvantitativna ograničenja uvoza i izvoza kada se radi o električnoj energiji i prirodnom gasu za države na koje se Ugovor odnosi.
  • U skladu sa Članom 10.1.3 „Pravila za raspodelu prekograničnih kapaciteta Javnog preduzeća za prenos električne energije i upravljanje prenosnim sistemom „Elektromreža Srbije“ (JP EMS) na granicama regulacione oblasti JP EMS za period 01/01– 31/01/2012, moguće je da dođe do ograničenja prava na kapacitet „usled planiranih godišnjih isključenja prekograničnih dalekovoda radi redovnih održavanja, usled Više sile ili drugih neplaniranih/nepredviđenih događaja u elektroenergetskom sistemu.“ Pojam „neplanirani/nepredviđeni događaji“ nije definisan u pravilima i može da podrazumeva veći broj događaja koji mogu dovesti do ograničenja i postoji rizik da bi pojam mogao da podrazumeva situacije i van „hitnih situacija kada operator prenosnog sistema mora delovati hitno, a redispečing ili kompenzacijska trgovina (countertrading) nisu mogući“ što je zapravo jedina prilika u kojoj je dozvoljeno ograničenje kapaciteta u skladu sa Uredbom 1228/2003 (Član 6(2)). Molimo vas da razjasnite pojam „neplanirani/nepredviđeni događaji“ (osim Više sile) u Članovima 10.1.3, 10.1.7 i 10.2.3 Pravila za raspodelu kapaciteta za 2012. godinu.
    Ovi Članovi ne predstavljaju nikakve osnove ili mogućnost za ograničenje kapaciteta van onoga što predviđa Član 6 (2) Uredbe 1228/2003 kao jedini mogući razlog („hitne situacije kada operator prenosnog sistema mora delovati hitno, a redispečing ili kompenzacijska trgovina (countertrading) nisu mogući“). Ovo jasno proističe iz odredbi Člana 10.3 Pravila za raspodelu kapaciteta koji je uveden na insistiranje AERS-a. Kako bi se izbegla bilo kakva sumnja po ovom pitanju, makar bila i sumnja zasnovana na izboru reči, učinićemo napore kako bi se drugačije definisale odredbe gore pomenutih Članova Pravila za raspodelu kapaciteta za 2013. godinu.
  • Član 10.1.8 „Pravila za raspodelu prekograničnih kapaciteta Javnog preduzeća za prenos električne energije i upravljanje prenosnim sistemom „Elektromreža Srbije“ (JP EMS) u granicama regulacione oblasti JP EMS za period 01/01– 31/01/2012, daje definiciju Više sile koja glasi „Pod Višom silom se smatraju događaji i okolnosti koji se nisu mogli predvideti, sprečiti, izbeći i otkloniti preduzimanjem mera koje se primenjuju u cilju očuvanja sigurnog i pouzdanog rada elektroenergetskog sistema, u skladu sa Pravilima o radu prenosnog sistema, a koji su nastupili nakon sprovedene alokacione procedure, a naročito elementarne nepogode, požari, poplave, zemljotresi, vanredno stanje i ratna dejstva, kao i mere i odluke državnih organa i organizacija operatora prenosnih sistema.“ Ova definicija Više sile podrazumeva i „mere državnih organa i organizacija operatora prenosnih sistema“, što bi moglo pre da predstavlja reakciju na vanrednu situaciju nego samu vanrednu situaciju. Molimo vas da detaljnije naznačite koje se mere državnih organa i organizacija operatora prenosnih sistema pomenutih u Članu 10.1.8 Pravila za raspodelu kapaciteta za 2012.godinu mogu smatrati Višom silom. Molimo vas da pojasnite da li samo mere neophodne kao hitna reakcija na vanrednu situaciju mogu dovesti do ograničenja kapaciteta.
    Poznato je da postoje različite nijanse u komparativnom pravu (kao i u slučaju država članica EU i drugih TSO) kada je reč o definiciji Više sile. Bez obzira na ovu činjenicu i ne želeći da se otvara nepotrebna naučna debata po ovom pitanju, AERS će tumačiti odredbe Pravila za raspodelu kapaciteta na način tako da samo mere koje su neophodne kao hitna reakcija na vanrednu situaciju mogu dovesti do ograničenja kapaciteta.


  • Vesti
    SAGLASNOST NA PLAN INVESTICIJA U PRENOSNI SISTEM ZA PERIOD 2024-2026.

    BEOGRAD, 6. decembar 2024.

    Savet Agencije za energetiku Republike Srbije je na sednici održanoj 05. decembra 2024. godine doneo odluku o davanju saglasnosti na Plan investicija u prenosni sistem za period 2024-2026. godina koji je Agenciji dostavio operator prenosnog sistema „Elektromreža Srbije“ a.d.

    U planu investicija za period od tri godine, opisane su investicione potrebe sa nacionalnog, regionalnog i evropskog aspekta, čija realizacija ima značajan uticaj na povećanje prenosnih kapaciteta koji će omogućiti dalji razvoj tržišta električne energije, povećanje pouzdanosti prenosnog sistema i sigurnosti snabdevanja potrošača i povećanu mogućnost priključivanja novih izvora električne energije.


    SAGLASNOST NA PRAVILA KOJIMA SE UREĐUJE POSTUPAK I NAČIN RASPODELE PRENOSNIH KAPACITETA NA GRANICI IZMEĐU ZONA TRGOVANjA

    BEOGRAD, 29. novembar 2024.

    Savet Agencije za energetiku Republike Srbije je na svojim sednici održanoj 28. novembra dao saglasnost na pravila kojima se uređuje postupak i način raspodele prenosnih kapaciteta na granici između zona trgovanja operatora prenosnog sistema Republike Srbije EMS AD i operatora prenosnih sistema Severne Makedonije (MEPSO), Rumunije (Transelektrika), Bosne i Hercegovine(NOSBiH), Bugarske(ESO), Hrvatske(HOPS) i Crne Gore (CGES) za 2025. godinu. 


    SAGLASNOST NA PLAN RAZVOJA DISTRIBUTIVNOG SISTEMA PRIRODNOG GASA OPERATORA DISTRIBUTIVNOG SISTEMA „JUGOROSGAZ“ A.D. BEOGRAD

    BEOGRAD, 17. oktobar 2024.

    Savet Agencije za energetiku Republike Srbije je na sednici održanoj 17. oktobra 2024. godine doneo odluku o davanju saglasnosti na Plan razvoja distributivnog sistema za period 2024-2028 sa planom investicija za period 2024-2026 koji je Agenciji dostavio operator distributivnog sistema prirodnog gasa „JUGOROSGAZ“ a.d. Beograd.

    Planom je predviđen razvoj distributivnog sistema prirodnog gasa u skladu sa potrebama priključenja novih kupaca na sistem..


    TROŠKOVI ENERGIJE ZA GREJANjE STAMBENOG PROSTORA GREJNA SEZONA 2024/2025.

    BEOGRAD, 15. oktobar 2024.

    Za grejanje prosečno izolovanog stambenog prostora od 60 m2 na 20oC u toku 16 sati dnevno u celom stanu, 180 dana u grejnoj sezoni, potrebna je energija od oko 9.000 kWh (150 kWh/m2 je prosečna procenjena potrošnja za grejanje u Srbiji). Pri analizi troškova energije za grejanje uzima se u obzir efikasnost uređaja koji se koriste.


    SAGLASNOST NA PLAN RAZVOJA DISTRIBUTIVNOG SISTEMA PRIRODNOG GASA OPERATORA DISTRIBUTIVNOG SISTEMA JKP „STANDARD“, ADA

    BEOGRAD, 11. oktobar 2024.


    Savet Agencije za energetiku Republike Srbije je na sednici održanoj 19. oktobra 2024. godine doneo odluku o davanju saglasnosti na Plan razvoja distributivnog sistema za period 2024-2028 sa planom investicija za period 2024-2026 koji je Agenciji dostavio operator distributivnog sistema prirodnog gasa JKP „Standard“,  Ada.