Tržište energije - pitanja i odgovori

  • Da li se plaća carina za uvoz i izvoz električne energije u/iz Republike Srbije?
    AERS nije nadležna za pitanje carinskih dažbina. Treba se obratiti nadležnim carinskim organima. Na osnovu Ugovora o osnivanju Energetske zajednice, ratifikovanog 2006. godine, Republika Srbija je preuzela obavezu da ukine carinske dažbine i kvantitativna ograničenja uvoza i izvoza kada se radi o električnoj energiji i prirodnom gasu za države na koje se Ugovor odnosi.
  • U skladu sa Članom 10.1.3 „Pravila za raspodelu prekograničnih kapaciteta Javnog preduzeća za prenos električne energije i upravljanje prenosnim sistemom „Elektromreža Srbije“ (JP EMS) na granicama regulacione oblasti JP EMS za period 01/01– 31/01/2012, moguće je da dođe do ograničenja prava na kapacitet „usled planiranih godišnjih isključenja prekograničnih dalekovoda radi redovnih održavanja, usled Više sile ili drugih neplaniranih/nepredviđenih događaja u elektroenergetskom sistemu.“ Pojam „neplanirani/nepredviđeni događaji“ nije definisan u pravilima i može da podrazumeva veći broj događaja koji mogu dovesti do ograničenja i postoji rizik da bi pojam mogao da podrazumeva situacije i van „hitnih situacija kada operator prenosnog sistema mora delovati hitno, a redispečing ili kompenzacijska trgovina (countertrading) nisu mogući“ što je zapravo jedina prilika u kojoj je dozvoljeno ograničenje kapaciteta u skladu sa Uredbom 1228/2003 (Član 6(2)). Molimo vas da razjasnite pojam „neplanirani/nepredviđeni događaji“ (osim Više sile) u Članovima 10.1.3, 10.1.7 i 10.2.3 Pravila za raspodelu kapaciteta za 2012. godinu.
    Ovi Članovi ne predstavljaju nikakve osnove ili mogućnost za ograničenje kapaciteta van onoga što predviđa Član 6 (2) Uredbe 1228/2003 kao jedini mogući razlog („hitne situacije kada operator prenosnog sistema mora delovati hitno, a redispečing ili kompenzacijska trgovina (countertrading) nisu mogući“). Ovo jasno proističe iz odredbi Člana 10.3 Pravila za raspodelu kapaciteta koji je uveden na insistiranje AERS-a. Kako bi se izbegla bilo kakva sumnja po ovom pitanju, makar bila i sumnja zasnovana na izboru reči, učinićemo napore kako bi se drugačije definisale odredbe gore pomenutih Članova Pravila za raspodelu kapaciteta za 2013. godinu.
  • Član 10.1.8 „Pravila za raspodelu prekograničnih kapaciteta Javnog preduzeća za prenos električne energije i upravljanje prenosnim sistemom „Elektromreža Srbije“ (JP EMS) u granicama regulacione oblasti JP EMS za period 01/01– 31/01/2012, daje definiciju Više sile koja glasi „Pod Višom silom se smatraju događaji i okolnosti koji se nisu mogli predvideti, sprečiti, izbeći i otkloniti preduzimanjem mera koje se primenjuju u cilju očuvanja sigurnog i pouzdanog rada elektroenergetskog sistema, u skladu sa Pravilima o radu prenosnog sistema, a koji su nastupili nakon sprovedene alokacione procedure, a naročito elementarne nepogode, požari, poplave, zemljotresi, vanredno stanje i ratna dejstva, kao i mere i odluke državnih organa i organizacija operatora prenosnih sistema.“ Ova definicija Više sile podrazumeva i „mere državnih organa i organizacija operatora prenosnih sistema“, što bi moglo pre da predstavlja reakciju na vanrednu situaciju nego samu vanrednu situaciju. Molimo vas da detaljnije naznačite koje se mere državnih organa i organizacija operatora prenosnih sistema pomenutih u Članu 10.1.8 Pravila za raspodelu kapaciteta za 2012.godinu mogu smatrati Višom silom. Molimo vas da pojasnite da li samo mere neophodne kao hitna reakcija na vanrednu situaciju mogu dovesti do ograničenja kapaciteta.
    Poznato je da postoje različite nijanse u komparativnom pravu (kao i u slučaju država članica EU i drugih TSO) kada je reč o definiciji Više sile. Bez obzira na ovu činjenicu i ne želeći da se otvara nepotrebna naučna debata po ovom pitanju, AERS će tumačiti odredbe Pravila za raspodelu kapaciteta na način tako da samo mere koje su neophodne kao hitna reakcija na vanrednu situaciju mogu dovesti do ograničenja kapaciteta.


  • Vesti
    Odobrenja operativnih ograničenja za proizvodne objekte koji se priključuju na prenosni sistem

    BEOGRAD, 12. april 2024
    Savet Agencije za energetiku Republike Srbije je na sednici održanoj 11. aprila 2024. godine na zahtev Akcionarskog društva „Elektromreža Srbije“, koje je operator prenosnog sistema, doneo odluke o odobrenjima na operativna ograničenja za proizvodne objekte koji se priključuju na prenosni sistem. Zakonom o energetici je propisano da operator prenosnog sistema podnosiocu zahteva za priključenje može da ponudi priključenje koje podleže operativnim ograničenjima pod uslovom da je takvo ograničenje odobreno od strane Agencije.


    Saglasnost na Plan razvoja prenosnog sistema EMS AD za period 2023-2032. i Plan investicija za period 2023-2025

    BEOGRAD, 28. mart 2024.
    Savet Agencije za energetiku Republike Srbije je doneo odluke o davanju saglasnosti na Plan razvoja prenosnog sistema za period 2023-2032. godina i Plan investicija u prenosni sistem za period 2023-2025. godina koje je kao operator prenosnog sistema donelo Akcionarsko društvo „Elektromreža Srbije“ (EMS AD).