Regulacija cena - prirodni gas

Cene prirodnog gasa, kao i usluga koje pružaju energetski subjekti u obavljanju energetskih delatnosti su slobodne, osim ukoliko nije drugačije uređeno Zakonom o energetici.

Regulisane su cene pristupa sistemu za transport prirodnog gasa, cena pristupa sistemu za distribuciju prirodnog gasa, cena pristupa skladištu prirodnog gasa i cena prirodnog gasa za javno snabdevanje.

Javno snabdevanje prirodnim gasom je prodaja prirodnog gasa domaćinstvima i malim kupcima po regulisanim cenama. Svi krajnji kupci prirodnog gasa imaju pravo da slobodno biraju snabdevača prirodnim gasom na tržištu, ali samo domaćinstva i mali kupci imaju pravo na javno snabdevanje (domaćinstva i mali kupci mogu to pravo koristiti a mogu i da izaberu snabdevača prirodnim gasom na tržištu).

Grafički prikaz regulisanih i slobodnih cena za krajnje kupce u sektoru prirodnog gasa, možete preuzeti ovde.

Regulacija cena u sektoru prirodnog gasa vrši se u skladu sa sledećim principima:

  • Pokrivanje opravdanih troškova
    Regulacija cena treba da omogući regulisanoj kompaniji da iz regulisane delatnosti ostvari prihod kojim će se pokriti opravdani troškovi njenog poslovanja (operativni troškovi i troškovi kapitala), pri čemu se opravdanim smatraju oni troškovi koji su neophodni i neizbežni (uključujući i odgovarajući prinos na efikasno uložena sredstva i investicije) kako bi se regulisana delatnost mogla obavljati sigurno i kvalitetno. Pokrivanje opravdanih troškova je ključno za obezbeđivanje kratkoročne sigurnosti snabdevanja (kroz adekvatno održavanje i remonte postojeće infrastrukture), kao i za obezbeđenje dugoročne sigurnosti snabdevanja (blagovremenim investiranjem u razvoj i izgradnju kapaciteta, da bi se obezbedila infrastruktura adekvatna prognoziranom rastu potrošnje). Ovim se obezbeđuje održivi razvoj gasnog sektora.
  • Ekonomska i energetska efikasnost
    Ekonomska i energetska efikasnost se ostvaruju kroz:

    - kontrolu opravdanosti troškova energetskih subjekata kao i njihovih planova razvoja (tehnička efikasnost) i
    - optimalnu strukturu tarifa (alokativna efikasnost)

    Tehnička efikasnost podrazumeva da se energetska delatnost obavlja uz minimalne troškove koji obezbeđuju maksimalnu pouzdanost rada sistema, kako na kratak tako i na dugi rok.
    Alokativna efikasnost podrazumeva da cene daju ekonomske signale kupcima (za optimalno korišćenje prirodnog gasa, usluga skladišta, transporta i distribucije), kao i vlasnicima postojeće i buduće infrastrukture (za održavanje postojeće i izgradnju nove infrastrukture). Alokativna efikasnost ima za cilj maksimizaciju društvenog blagostanja, tj. optimalni odnos blagostanja potrošača i ekonomskog profita energetskog subjekta.
  • Nediskriminacija
    Princip nediskriminacije podrazumeva da regulisane cene obezbeđuju jednak položaj iste kategorije i grupe kupaca i korisnika sistema u pogledu načina određivanja regulisanih cena, bez obzira na veličinu, vlasništvo ili druge karakteristike kupaca i korisnika sistema, kao i sprečavanje međusobnog subvencionisanja između pojedinih kupaca, kategorija i grupa kupaca, odnosno korisnika sistema i između pojedinih delatnosti koje obavljaju energetski subjekti.
  • Efikasnost regulacije
    Princip efikasne regulacije podrazumeva minimizaciju troškova Agencije za sprovođenje regulacije cena, kao i troškova regulisanih energetskih subjekata za izvršavanje obaveza koje proizilaze iz propisanih regulatornih mehanizama i procedura.
  • Transparentnost
    Princip transparentnosti u regulaciji cena podrazumeva da Agencija javno objavljuje metodologije za određivanje regulisanih cena i odluke o davanju saglasnosti na akta o regulisanim cenama koje donose energetski subjekti (Službeni glasnik Republike Srbije, internet stranica Agencije) kao i druge informacije o regulisanim cenama. Takođe, Agencija podstiče transparentnost u regulaciji cena i putem javnih konsultacija o predlozima metodologija kojima se određuju regulisane cene.